Case Study
Fra "L.A. Coffee" til Danmarks 2. største is-kaffe brandHvordan skabte to 17-årige drenge fra provinsen, et af Danmarks største Is-kaffe brands?
Vil du købe den her is-kaffe?
Nej vel?
Ikke desto mindre var Lasse overbevist om, at et iskaffe brand – “L.A. Coffee” med et logo som var …øhh, noget med en elefant, ville være en stensikker succes.
Således spejler Bold Drinks rejse sig den typiske iværksætterhistorie. Den første ide var ikke den bedste.
Det krævede møder med deres kunder for at få Lasse og Adrian til at indse at noget ikke fungerede. Kunderne forstod det ikke.
For Lasse blev mødet med kunderne afgørende. Han opdagede at han som iværksætter ikke selv behøvede at have alle svarene. Men at han kunne finde svar hun sine kunder, såfremt han begyndte at stille de rigtige spørgsmål.
Således blev Bold Drinks historien om at gå arbejde lineært til agilt. Og om at produktudvikle i en blanding af egen vision og værdier kombineret med fokus på kundernes behov og markedets efterspørgsel.
Vil du købe den her is-kaffe?
Nej vel?
Ikke desto mindre var Lasse overbevist om, at et iskaffe brand – “L.A. Coffee” med et logo som var …øhh, noget med en elefant, ville være en stensikker succes.
Således spejler Bold Drinks rejse sig den typiske iværksætterhistorie. Den første ide var ikke den bedste.
Det krævede møder med deres kunder for at få Lasse og Adrian til at indse at noget ikke fungerede. Kunderne forstod det ikke.
For Lasse blev mødet med kunderne afgørende. Han opdagede at han som iværksætter ikke selv behøvede at have alle svarene. Men at han kunne finde svar hun sine kunder, såfremt han begyndte at stille de rigtige spørgsmål.
Således blev Bold Drinks historien om at gå arbejde lineært til agilt. Og om at produktudvikle i en blanding af egen vision og værdier kombineret med fokus på kundernes behov og markedets efterspørgsel.
Valideringsforløb
Sådan blev BOLD Drinks
DK’s 2. største iskaffebrand
Udfordringen
Ambitionerne var der ikke mangel på. Lasses drøm var at lave et af verdens største drikkevarebrands. Hvordan gør man så det, når man går i handelsskole og i øvrigt har mangel på både penge, netværk og erfaring med alt fra salg, markedsføring, produktion og branding.
Hvorfor så lige iskaffe? Jo, Lasse syntes der manglede et brand som talte til ham. Og at de energi-drikke der fandtes på markedet smagte syntetisk og i øvrigt ikke virkede. Der opstod tanken. Kan man lave en iskaffe som energidrik?
Visionen og viljen var der, men de manglede en proces, som tog dem struktureret fra plan A til en plan-der-virker. En proces der kunne afdække hvilke elementer af deres oprindelige ide som holdt og hvilke skulle skiftes.
Og ikke mindst skifte mindset fra jeg-kan-det-hele til jeg-kan-lære-det-hele.
Løsningen
Det vi har hjulpet Lasse og Bold Drinks er i virkeligheden ret simpelt, men effektfyldt. Vi lærte Lasse at arbejde med lean metodik. At identificere de kritiske aspekter i sin forretningsmodel. At opstille hypoteser for forretningscasen og så validere dem i markedet.
Udgangspunktet var at kortlægge forretningsmodellen. Den er sjovt nok stort set uforandret fra begyndelse til i dag. Men elementer er blevet redefineret.
“L.A. Coffee” døde ved det første møde med kunderne. I stedet begyndte Lasse at undersøge både markedet, kunderne og sig selv og sine egne værdier. Ved at arbejde med struktureret forretningsudvikling, lykkedes det over tid at finde ind til et produkt, der udstrålede det Lasse oprindeligt havde manglet.
Processen var grundstenen for at blive BOLD. I dag er tilgangen en integreret måde af hvordan virksomheden udvikler nye produkter og markeder. Som Lasse siger:
Anders er nok den eksterne person, som har haft mest indflydelse på vores forretning, lige fra vores spæde start, til der hvor vi er i dag og forhåbentlig i fremtiden. Anders har en helt anden tilgang til forretning end mange andre forretningsudviklere, som vi har snakket med.
Lige fra start har vi været inspireret af hans måde at tænke iværksætteri på, og det er grobunden for den måde, vi gør alting på i dag.
Jeg er helt overbevist om at takket være den hårde proces, vi har været igennem med Anders, har vi fundamentet for at bryde igennem markedet, fordi vi grundlæggende tænker anderledes og handler hurtigere
Sådan fik vi Bold klar til Løvens Hule
Forestil dig du har to minutter til at forklare din forretning til et publikum bestående af 1 million danskere…
Det var udfordringen, da Lasse og Adrian bad om hjælp til at forberede deres pitch.
Et pitch er en kort måde du redegør for virksomhedens kerne, historie, forretningsmodel og traction i markedet. Det er din adgangsbillet for at starte en dialog med investorer.
For Bold Drinks betød et stærkt pitch ikke blot at de kom i Løvens Hule på trods af at løverne i første omgang ikke investerede. Bold Drinks blev en af de mest omtalte cases, og deres stærke performance betød at de som de første blev inviteret tilbage sæsonen bagefter, hvorefter de fik lukket investeringen.
I alt 32 min og 8 sekunder i den bedste sendetid.
Vi hjalp Lasse og Adrian med at finpudse deres pitch og klargøre til mødet med løverne. At komme helt ind til kernen af produktet og udstråle hvad Bold handler om. Da Jacob Risgaard kommenterede: “Kan jeg få jer på dåse?” vidste vi den del var lykkedes.
Et år senere fik Lasse og Adrian comeback i hulen og konfronterede løverne: “I har fået en ekstra chance til at komme med på holdet. Er i Bold nok til at tage den? Da alle fem løver meldte sig klar til at investerer var missionen lykkedes.
Bold Drinks er den startup som har fået mest sendetid af alle startups i Løvens Hule. Deres pitch ligger til grund for deres gennembrud i Danmark og at varerne blev revet ned af hylderne efterfølgende. Derudover snakkes der om at denne pitch har været en af de bedste af alle startups på tværs af sæsonerne.
Løvens Hule
Sådan fik vi Bold klar til Løvens Hule
Forestil dig du har to minutter til at forklare din forretning til et publikum bestående af 1 million danskere…
Det var udfordringen, da Lasse og Adrian bad om hjælp til at forberede deres pitch.
Et pitch er en kort måde du redegør for virksomhedens kerne, historie, forretningsmodel og traction i markedet. Det er din adgangsbillet for at starte en dialog med investorer.
For Bold Drinks betød et stærkt pitch ikke blot at de kom i Løvens Hule på trods af at løverne i første omgang ikke investerede. Bold Drinks blev en af de mest omtalte cases, og deres stærke performance betød at de som de første blev inviteret tilbage sæsonen efter, hvor de fik lukket investeringen.
I alt 32 min og 8 sekunder i den bedste sendetid.
Vi hjalp Lasse og Adrian med at finpudse deres pitch og klargøre til mødet med løverne. At komme helt ind til kernen af produktet og udstråle hvad Bold handler om. Da Jacob Risgaard kommenterede: “Kan jeg få jer på dåse?” vidste vi den del var lykkedes.
Et år senere fik Lasse og Adrian comeback i hulen og konfronterede løverne: “I har fået en ekstra chance til at komme med på holdet. Er i Bold nok til at tage den? Da alle fem løver meldte sig klar til at investerer var missionen lykkedes.
Podcast
Forstå rejsen
Hvordan lykkedes det en 17-årig iværksætterspire at trodse alle odds og bygge Danmarks 2. største iskaffe brand? Kun overgået af Starbucks [for nu]!
Becoming Bold er en podcast der følger BOLD Drinks‘ rejse fra ide til gennembrud.
Helt unikt har Validate nemlig været med som rådgiver på rejsen helt fra den spæde start.
Med podcasten ønsker vi – med BOLD som case – at gøre lytteren klogere på, hvordan en systematisk tilgang til forretningsudvikling kan være afgørende for at gøre drømmen til virkelighed.
Fortællingen er båret af stifter Lasses beundringsværdige ærlighed og krydres med vært Anders’ perspektiveringer.
Spoiler alert: Det bliver nørdet!