Validate Consult
Podcast Becoming bold
Hvordan er det lykkedes to 17-årige iværksætterspirer at lave et produkt der bryder igennem i en af verdens hårdeste brancher?
Hvordan laver man en succesfuld forretning?
Denne podcast følger det danske startup BOLD Drinks’ rejse fra ide til gennembrud.
Helt unikt har vært og forretningsudvikler Anders Graabæk været med på rejsen helt fra den spæde start.
Med podcasten ønsker vi – med BOLD som case – at gøre lytteren klogere på, hvordan en systematisk tilgang til forretningsudvikling kan være afgørende for at gøre drømmen til virkelighed.
Spoiler alert: Det bliver nørdet!
Del 1:
Ideen og Visionen
Episode 1 – Ideen
Hvordan opstår en virksomhedside? Og hvordan ved man om ideen er god? I dette afsnit går helt tilbage til BOLDs start i 2016. Dengang ideen hed L.A. Coffee, logoet var … øhh, noget med en elefant og mottoet “Iskaffe: smager godt, pisse dyrt”. Vi snakker, om hvordan ideen modnes og udviklede sig henover tid. Og hvornår Lasse og Adrian opdagede, at de havde fat i noget.
Episode 2 – Teamet
Hvordan finder man det rette team? En startup består først og fremmest af mennesker. Mennesker der deler passion, vision og risiko. Men hvordan finder man de rigtige at starte op med? Og hvad nu hvis man kommer til at vælge de forkerte? I sin korte levetid har BOLD haft mange forskellige konstellationer. I denne episode kigger vi på hvilke læringer disse erfaringer har givet Lasse og hvad det har betydet for hans måde at organisere virksomheden på.
Episode 3 – Vision
Hvad er den dybere mening bag brandet? Hvad er drivkraften bag virksomheden? Hvilken forandring er det Lasse ønsker at skabe igennem BOLD? I denne episode kommer vi højt op i luftlagene. Vi snakker værdier, vision og drømme for fremtiden. Og så prøver vi at finde helt ind til kernen. Af både BOLD og menneskene bag. Iværksætteri er en kunstart og iværksættere skal forstås som kunstnere. De dygtigste bruger deres virksomhed ligesom en maler bruger et kanvas. Derfor prøver vi i dette afsnit at forstå, hvad det er Lasse gerne vil udtrykke med BOLD.
Episode 4 – Produkt
Hvordan føles det, når du efter 3 års kamp endelig står med dit produkt i hånden? I dette afsnit kigger vi på den lange rejse imod at få produceret den første Bold. Vi snakker om:
Hvordan får man samarbejdspartnere til at tro på sit projekt?
Om chokket ved at første gang se en kunde tage produktet ned fra hylden.
Og hvordan én problemstilling – hvordan får vi den produceret? – hurtigt afløses af en anden: Hvordan får vi solgt 40.000 dåser?
Del 2: Løvens hule, Investering og Vækst
Episode 5 – Tilbage i Løvens Hule
Hvordan vender man et nej til et ja?
Det er missionen for Lasse og Adrian, da de som de første får muligheden for at vende tilbage til Løvens Hule og overbevise de rutinerede investorer.
Afsnittet er optaget d. 23. august 2020 en time efter Bold pitchede foran løverne. Det er et ærligt indblik i, hvad der går gennem hovedet på umiddelbart efter et af deres livs største øjeblikke. Og ikke mindst et hørbart udtryk for den udmattelse, der følger i kølvandet på de helt store forhandlinger.
Episode 6 – Investering
Investering er tveægget svær. Overraskende mange kuldsejlede startups nævner netop investeringsjagten som en væsentlig årsag til at de mislykkedes. Men på den anden side kan det være en nødvendig for at komme i gang, eller få tilstrækkelig fart på udviklingen. Bolds første investering handlede om at komme i gang. Den seneste handlede om at putte benzin på bålet. Men rejsen fra Løvens Hule til at lande investeringen blev lang.
Episode 7 – Vækst
I dagene efter Løvens Hule stikker det af. På de sociale medier bliver det ene billede efter det andet lagt op af tommer hylder i butikkerne. I kommentarfelterne skriver flere at de har været forbi 2-3-4 butikker for at finde Bold. Men forgæves. Det der ikke måtte ske igen – sker igen. Udsolgt! Men baggrunden er en helt igennem eksplosiv (og på mange måder uforudsigelig) vækst. Er det her det store gennembrud teamet har knoklet for?
Episode 8 – Kunder
Hvilken rolle spiller kunder i en opbygningen af en virksomhed? Og hvordan kan man som founder aktiv gøre forretningens største trussel til sit største aktiv? I det her afsnit vender vi mikrofonen imod Bolds kunder for at blive klogere på hvad det er der tiltrækker dem ved produktet. Er det brandet, smagen eller effekten? Eller en kombination af alle tre. Og så får du en masse lavpraktiske råd til hvordan du kan gå i dialog med dine kunder, og bruge dybe kundeindsigter som drivkraft til at designe din virksomhed, produkt og brand.
Del 3: Kriser, Business Angels og Refleksion
Episode 9 – Digital salgskanal feat. Kim Justesen // stwentyfive
Hvorfor har Bold en webshop? Hvordan bygger man online delen på et “butik”-produkt? Hvordan opfatter samarbejdspartnerne Bold. Brandet, organisationen og historien? Vi har inviteret Kim Justensen, stwentyfive i studiet for at svare på de her spørgsmål m.m. Kim er Marketing Automation Specialist og løfter en stor del af den digitale side af virksomheden. Vi får et unikt perspektiv på hvad der får samarbejdspartnere til at kaste sig ind i – på det tidspunkt – et stadig meget ungt iværksætterprojekt og dedikere tid til noget der indbefatter høj risiko og lav indtjening. Måske de også vil være lidt Bold?
Episode 10 – Den perfekte storm
Skal du høre bare et enkelt afsnit af Becoming Bold, så lad det være det her. I kølvandet på Løvens Hule stikker salget af og … alt går galt. Som Mike Tyson sagde: Everyone has a plan until they get punched in the mouth. Den perfekte storm rammer Bold og Lasse har brugt de sidste 3 måneder på brandslukning.
Episode 11 – Business Angel
Ulrik Ottesen, advokat og business angel, var en af de første investorer i Bold Drinks. I dette afsnit for vi rejsen set fra investorens stol. Hvad motiverer en business angel til at lægge en investering i en ung virksomhed (med meget unge founders)? Hvilke overvejelser gjorde Ulrik sig? Hvad kigger han efter i nye investeringscases? Hvad skal man som founder forberede sig på inden invester-mødet? Og hvordan foregår forhandlingsprocessen imellem nye og gamle ejere.
Episode 12 – Refleksion
Hvorfor er Lasse gået kold under en kontorstol? Det får du svaret på i første sæsons sidste afsnit. Samtidig kigger vi tilbage på det forgangne år og reflekterer over Bolds udvikling. Vi snakker bl.a. om
Må man godt syntes det er hårdt at være iværksætter?Status på Bolds rejse fra oprettelsen af Advisory Board sidste år til lande investering med løverne.Lasses egen udviklings rejseDe sværeste beslutninger han har måtte træffe.De sværeste samtaler han har måtte gennemføre.Konsekvensen han mærker af at vækste. Og meget meget mere.
Podcast
Forstå rejsen
Hvordan lykkedes det en 17-årig iværksætterspire at trodse alle odds og bygge Danmarks 2. største iskaffe brand? Kun overgået af Starbucks [for nu]!
Becomming Bold er en podcast der følger det danske startup BOLD Drinks‘ rejse fra ide til gennembrud.
Helt unikt har Validate nemlig været med som rådgiver på rejsen helt fra den spæde start.
Med podcasten ønsker vi – med BOLD som case – at gøre lytteren klogere på, hvordan en systematisk tilgang til forretningsudvikling kan være afgørende for at gøre drømmen til virkelighed.
Fortællingen er båret af stifter Lasses beundringsværdige ærlighed og krydres med vært Anders’ perspektiveringer.
Spoiler alert: Det bliver nørdet!